Boeing B-17 Flying Fortress

B-17 bij Bever

Tijdens een missie naar Frankfurt op Kerstavond 1944 moet bij Bever een B-17 (serienummer 43-38687 - gezagvoerder Lt Muir) van de 490 Bomb Group/849 Bomb Squadron (vliegveld Eye) een noodlanding uitvoeren. De bemanning kwam er ongedeerd vanaf.

Locatie

Bever
België
BE

B-17 te Hombeek (Mechelen)

In het jaar 1945 had de maand januari zijn republikeinse naam 'Nivose' ruimschoots verdiend. Een dik pak sneeuw bedekte, weken aan een stuk, heel West-Europa. Na het optrekken van de ochtendmist schitterde een helderblauwe hemel over het landschap. Het anders al zo rustige Hombeek, een kleine landbouwgemeente op 3km van Mechelen, was nog stiller geworden, nu alle geluiden door het sneeuwtapijt gedempt werden.

Locatie

Kattestraat
Hombeek
België
BE

B-17 te Fouleng

Op 13 april 1944 werd de B-17G "Royal Flush" op de terugweg van Schweinfurt door luchtafweer getroffen. De bommenwerper kwam neer in een veld te Fouleng.  Voor de aankomst van de Duitsers werden drie overlevende bemanningsleden opgevangen door het verzet – een tiende werd gewond krijgsgevangen genomen. Mevrouw de la Serna liet in 1946 op een boerderij voor de crashsite (Rue de la Miraine 47) een gedenkplaat aanbrengen voor de bemanningsleden.

piloot:  Lt. James Lavin gesneuveld

copiloot:  Lt. Louis A. Bendon gesneuveld

navigator:  Lt. Harold E. Ashman ontsnapt

Locatie

Rue de la Miraine 47
Fouleng
België
BE

B-17 te Berismenil

De B-17G  “The Joker” werd tijdens een raid op Augsburg door Duitse jagers neergehaald stortte tegen de helling van de “Crestelles” . Tussen de wrakstukken die tot 500 meter ver weggeslingerd werden, vond men het verkoolde lichaam van de twintigjarige boordwerktuigkundige-boordschutter James H. Young. Op 20 mei 1984 werd er  een monumentale zuil ingehuldigd. Twee schroefbladen werden geschonken door Defensie, een derde werd lokaal vervaardigd. Het centraal stuk is eigenlijk afkomstig van een propaantank.

2nd Lt SWANSEN Herbert

2nd Lt SMITH Donald A 2nd Lt gesneuveld

Locatie

Bérismenil
België
BE

B-17 te Macquenoise

Dit Vliegend Fort  stortte neer tijdens de terugvlucht van Frankfurt .  Geraakt door de luchtafweer moest het op drie motoren verder vliegen. In de buurt van Couvin werd de Susan Ruth aangevallen door Focke Wulfs waarna acht bemanningsleden het vliegtuig konden verlaten.  Co-piloot 2nd Lieutenant George Eike, navigator 2nd Lieutenant Roland Benninger en Sergeant John Pindroch kwamen neer te Signy. Meer dan twee maanden later werden ze gevat door de Duitsers.

Locatie

Forge Gérard
Macquenoise
België
BE

B-17 te Solre-Saint-Géry

Crash van de B-17 "GI Sheets" tijdens de raid op Frankfurt.

Zijluikschutter Loren E. Zimmer herinnerde zich later:

Locatie

Route de Solre-Saint-Géry
Solre-Saint-Géry
België
BE

B-17 te Cerfontaine

Deze B-17 stortte om 11.25 vlakbij het huidige vliegveld Cerfontaine neer. Het toestel was die dag van Molesworth opgestegen om Ludwigshafen aan te vallen, toen hij door Focke Wulfs neergehaald werd.

De bemanning bestond uit

1st Lieutenant OSBORN W.C. Ontsnapte, maar werd uiteindelijk krijgsgevangen genomen

2nd Lt JERNIGAN J. Jr.  Ontsnapte, maar werd uiteindelijk krijgsgevangen genomen

2nd Lt COBB E. L. 2nd Lt krijgsgevangen

S/Sgt DANIEL G.L.  krijgsgevangen

2nd Lt CAMPBELL Nelson  Ontsnapte

S/Sgt WOLFF William "Willie" E. Ontsnapte

Locatie

Route des Lacs
Cerfontaine
België
BE

B-17 boven Alken

Een bijzonder verhaal is dat van de bemanning van een B-17 van de 401 Bomb Group, 613 Squadron. Na het verlaten van het doelgebied werden zijn eveneens getroffen door Flak. Met slechts twee motoren boven Limburg leek er geen schijn van kans, en de piloot, Charles Hess, gaf het bail-out bevel. De zes sergeanten sprongen, en kwamen op en rond Alken terecht. Toen de vier officieren aan boord hun valscherm wilden aangespen, bleek dat een van hen er geen bij zich had ! Daarop besloten de vier verder te vliegen.

Locatie

Alken
België
BE

B-17 bij Snellegem

De “Damn Yankee”, de derde machine van de 384 Bomb Group die die dag verloren ging, werd bij Jabbeke-Snellegem neergehaald. Deze B-17F (serienummer 41-24557 'O') van het 545 Bomb Squadron werd bestuurd door  2nd  Lieutenant Bruce Sundlun, een zoon van joodse immigranten uit Litouwen :

Locatie

Snellegem
België
BE

B-17 42-29768 bij Watou

De 4.Staffel van het Jagdgeschwader 26 achtervolgde de B-17’s die richting Franse grens vlogen. De “Wynnsome Wynn II” stond onder bevel van Darwin Nelson, die zich in 1992 herinnerde zich wat er zenuwslopende uren daarvoor gebeurde : “Er was heel wat Flak, maar we slaagden er in de bommen te droppen. Blijkbaar had een granaatscherf de hydraulische leiding aan de rechterzijde doorboord. De propellor draaide als gek, en onze kist daverde verschrikkelijk. Wij verloren snelheid, en ik moest nog gas terugnemen om het vibreren te stoppen.

Locatie

Watou
België
BE

Pagina's