Farman

De Vliegweek van Zarren & André Denduyver

Reeds vóór Wereldoorlog 1 maakte Zarren kennis met het vliegwezen in zijn pioniersfase. In 1911 werd er namelijk een vliegweek ingericht. De pastorale stilte van Zarren, die maar gestoord werd door het geratel van een voorbijrijdende trein, of op gekende uren door de dampstoten van een locomotief die aanzet, zou voor het eerst gestoord worden door het geronk van een vliegtuig.

Locatie

Zarrenstraat
Zarren
België
BE

Farman te Nukerke

Op vrijdag 1 augustus 1913, om 6 u ‘s morgens was Luitenant Théo Wahis met zijn Farman uit Spa vertrokken met bestemming Gent. Om acht uur maakt hij een tussenlanding te Doornik waarna hij om 10u.15 terug het luchtruim koos en het steven wendde in de richting van Gent.

Door een hapering aan de motor was de piloot verplicht zijn Farman aan de grond te zetten te Nukerke. Na een tamelijk ingewikkelde herstelling kon hij rond 19u. zijn reis voortzetten. Enkele minuten later zweefde de tweedekker op aanzienlijke hoogte over Oudenaarde.

Locatie

Nukerke
België
BE

Farman N°10 te Belgrade

Luitenant Vlieger Jules Soumoy (°19 september 1886 Villerupt/Frankrijk)  crasht met zijn Farman N°10 te Belgrade (Namen). De piloot overleeft het ongeval - hij zal enkele maanden nadien omkomen.

Locatie

Belgrade
België
BE

De eerste vlucht van een staatshoofd

In de vroege ochtend van 15 juli 1910 stonden Kiewit en omstreken in rep en roer. Niemand minder dan de tsaar van Bulgarije, Ferdinand van Saksen Coburg, wilde weten wat er op het vliegveld te beleven viel. De 49-jarige monarch had één dag eerder een bezoek gebracht aan de fabrieken van Cockerill. Ferdinand was met zijn lichaamsomvang op zijn zachtst gezegd een excentriek iemand, met een belangstelling voor diverse takken van de wetenschap.

Farman te Stokkel - de dood van Nicolas Kinet

Op de paardenrenbaan van Stokkel te Sint-Pieters-Woluwe organiseerde de Aéro-club de Belgique in juli-augustus 1910 een vliegmeeting die twee weken duurde. Het was een manifestatie met grote namen als Olieslagers, Lanser en de Caters. Een van de deelnemers was Nicolas Kinet (geen relatie met de eerder omgekomen Daniel Kinet). Kinet gooide hoge ogen die dagen, tot 3 augustus. Een hevige windstoot greep zijn frêle Farman beet. De kranten berichtten:

Locatie

du Roy de Blicquylaan 43
Stokkel
België
BE

Farman stort neer te Gent - de eerste Belgische luchtvaartdode

Op uitnodiging van de Aéro-Club des Flandres werd aan Daniel Kinet in 1910 gevraagd met zijn Farman-toestel vluchten van op het Gentse Farmanplein uit te voeren. Van hieruit had Henri Farman twee jaar eerder succesvolle vluchten uitgevoerd.

Kinet kwam op 24 juni te Gent aan. Zijn toestel was een tweedekker met Farman onderstel, een zevencilindermotor en een vleugeloppervlak van 40 m². Kinet was een verdienstelijke luchtvaartpionier. Op 15 mei 1910 had hij het wereldrecord voor een passagiersvlucht gebroken door in een Farman 2 uur en 51 minuten in de lucht te blijven.

Locatie

Singel
Gent
België
BE