97 Squadron

Lancaster te Voort

De meeste bemanningsleden van de Lancaster III «OF-S» (JB367) van 97 Squadron begonnen aan hun 29ste missie – om een « tour » te completeren moest men dertig opdrachten vliegen, en dan mocht men naar huis. Maar de reguliere piloot was ziek, en werd vervangen door de Nieuw-Zeelandse Pilot Officer Albert Johnson. Deze man zou vannacht zijn 23ste operatie vliegen, en had dus ietwat minder ervaring dan de rest van de bemanning. Maar Albert Johnson, 27 jaar, zou vannacht zijn taak als Captain tot het uiterste ter harte nemen.

Locatie

Romeinse Kassei 5
Voort
België
BE

Lancaster te Limbourg

Het 97 Squadron dat vanop Bourn (Cambridgeshire) opereerde zette die nacht maar liefst 22 Lancasters in. Zestien werden naar Frankfurt gestuurd; zij keerden allemaal terug. De overige acht hadden als doelwit Ludwigshafen. Hiervan ging er één verloren : de Lancaster OF-H (JA923). Waar deze machine tegen de aarde ging is niet helemaal duidelijk. Britse bronnen geven aan dat deze Lanc tien kilometer ten zuidoosten van de Duitse stad Limburg verloren ging (een claim van Oberleutnant Bierkenstock van de I./NJG 6) - maar misschien gaat het hier wel over het plaatsje Limbourg bij Verviers.

Locatie

Limbourg
België
BE

Lancaster te Sibret

Tijdens de nacht van 28 augustus 1943 werd Neurenberg voor de tweede maal die maand bezocht door 674 bommenwerpers. Ondanks het intensief gebruik van window gingen toch 33 bemanningen verloren, elf van elk type viermotor (Halifax, Lancaster en Stirling), omgerekend 4,9 % van de ingezette strijdmacht.

Locatie

Sibret
België
BE

Lancaster bij Hanzinelle

Fw Otto Fries van dezelfde 5.Staffel was om 01.10u. vanop de Limburgse basis opgestegen, samen met zijn radiotelegrafist, Uffz Alfred Staffa. Meer dan een uur bleef de bemanning aan boord van haar “G9+CN” in de radarsector Roche cirkelen. Dit radarstation speurde vanuit Nassogne de hemel af. Omstreeks 02.30u. detecteerde Roche een op vierduizend meter hoogte vliegend toestel. Om 02.41u. wist Uffz Staffa de bommenwerper op het scherm van zijn FuG202-boordradar te krijgen en alzo zijn piloot met grote precisie naar het doel te leiden. Het was een Lancaster.

Locatie

rue Basse Ruelle
Hanzinelle
België
BE

Lancaster te Bassenge

Omstreeks 01.30 u.  viel een bommenwerper te Bassenge. Het was de eerste overwinning voor de bemanning van Lt Friedrich Erlinghagen/Uffz Kramer van de 5./NJG 1. Het was de Lancaster ED923 ‘OF-V’ van 97 Squadron, die zeven mensen de dood insleurde: F/O Robert Palmer, de piloot (26 jaar); zijn navigator F/O Ramesh Datta (32 jaar); de radiotelegrafist Sgt Allan Harris (23 jaar); de meccano Sgt Charles King (20 jaar); de bommenrichter Sgt William Stephens (21 jaar) en de boordschutters Sgt Douglas Cameron en Sgt Dennis Holding.

Locatie

Bassenge
België
BE

Lancaster te Solwaster

Lancaster te Maurage

Oblt Brandstätter hing om 2u.48 in de staart van de Lancaster I 'OF-M' (R5502). Kort daarop stortte het vliegtuig neer, blijkbaar wist het de behuizing te Maurage te vermijden, om in het veld tussen de rue des Vauls en de terril Marie José tegen de aarde te slaan. Nog voor de Duitsers ter plaatse waren, zouden leden van de weerstand erin geslaagd zijn de machinegeweren te ontmantelen. De kisten met de overblijfselen van de gesneuvelden werden opgebaard in een huis in de rue de la Haute Montée, vooraleer overgebracht te worden naar Gosselies.

Locatie

rue des Vaulx
Maurage
België
BE

Lancaster te Westmalle

In het noorden van België, vlakbij het Trappistenklooster van Westmalle, kwam nog een Lancaster terecht. De paters schreven in hun dagboek : "25 Augustus 1942.- 's Morgens om 2 1/2 u. valt er een brandend vliegtuig in onze weide tegen Vinckt. Niemand mag er bij komen van de duitschers. De slachtoffers worden op de weide begraven. Het volk brengt veel bloemen en plant een Kruis. Er waren minstens 7 slachtoffers (Engelsche en Canadeesche)."

De Lancaster ontplofte niet ver van de Antwerpsesteenweg.

Locatie

Antwerpsesteenweg
Westmalle
België
BE

Manchester bij Kinrooi

Om 2u45 scoort Lt Hans-Dieter Frank een overwinning op een Hampden die bij Ophoven omlaag gaat, maar het is een overwinning die wij interpreteren als de Manchester L7384 van het 97 "Straits Settlements" Squadron die bij Kinrooi ontplofte. De piloot, F/L Nunn had als opdracht gekregen 'to destroy enemy communications near Düsseldorf' ("om bij Düsseldorf vijandelijke communicatiepunten te vernielen") en was om 22u50 vanop Coningsby opgestegen. De staartschutter, F/S Peter Williams (28 j.) stierf in de crash en zijn lichaam werd na de oorlog van Kinrooi naar Adegem gebracht.

Locatie

Kinrooi
België
BE