Dornier 217 bij Gingelom

De activiteit vanop Sint-Truiden die nacht (raid op Keulen) ontsnapte niet aan de aandacht van een Britse Mosquito-bemanning van 157 Squadron. De Mosquito (F) II 739 werd bestuurd door F/Lt James Benson, een Britse nachtjager die zijn carrière in juli 1940 op Defiant begonnen was. Aan zijn zijde zat zijn navigator, F/O Lewis Brandon die, net zoals zijn piloot, drager was van het DFC. Deze laatste schreef zijn herinneringen neer in het boek Night Flyer :

"Het was een patrouillevlucht op lage hoogte en mijn navigatie was erg correct. We arriveerden op het punt, enkele mijlen ten westen van het vliegveld, net op tijd. Het deed ons plezier enkele lichten op het vliegveld aan te zien floepen en we begonnen achten te vliegen. Niemand bleek ons op te merken, en we gingen dichter. Enkele minuten later zei Ben haastig :

"Hey, wat is dat ? Daar beweegt iets."

"Ik zie niets… Oh ja, nu wel. Aan de andere kant van het vliegveld, nietwaar ?"

"Inderdaad. Dat zijn een paar navigatielichten, kerel. Ik durf wedden dat hij aan het taxiën is om op te stijgen. Laat ons eens naar de kaart kijken."

Ik spreidde de speciale kaart van het vliegveld Sint-Truiden uit die we van de Inlichtingendienst gekregen hadden. Ben bestudeerde ze.

"Dat is de startbaan die ze zullen gebruiken. Kijk, hij is nu haast bij het einde ervan. Hier, pak vast."

Hij zette de Mossie in positie met een perfecte uitlijning. We zagen dat de Duitser snelheid won en dat hij zijn motoren op volle toeren liet draaien. Hij had nog steeds zijn navigatielichten aan, misschien konden we ze wel voor hem uitdoven.

Intussen moesten ze op het vliegveld doorhebben wat er viel te gebeuren. Een serie van twee opeenvolgende salvo's van een seinpistool werden vanop de grond afgevuurd. Maar nu waren we reeds met een duikvlucht achter en onder het vliegtuig gekomen. Het was een Dornier 217, zowat driehonderd voet van ons vandaan.

Op het moment dat Ben het vuur opende werd er een seinpatroon uit de Dornier geschoten. Een lang salvo uit onze kanonnen flitste langsheen de romp van de Dornier, die naar beneden stortte. Hij crashte in een enorme explosie op zowat een mijl van het einde van de startbaan..

Drie zoeklichten flikkerden van het vliegveld en zochten ons. Maar wij waren intussen reeds lang weg. Enkele minuten later draaiden we weer achtjes en de schijnwerpers gingen uit, alsook de andere lichten op het vliegveld. We konden onze positie handhaven dankzij het vuur van de Dornier, die zowat een half uur lang brandde. Nu en dan werd het daar beneden levendiger toen bommen of munitie van het Duitse vliegtuig explodeerden."

De Do 217 N  ‘G9+HN’ (WNr.1433) van de 4./NJG 1 sloeg op twee kilometer ten noordoosten van Gingelom tegen de aarde. De driekoppige bemanning kwam om het leven: Oblt Helmut Fuchs, de 29-jarige piloot; Uffz Walter Adami (21 jaar), de radiotelegrafist; en de meccano, Ofw Walter Matschuk (29 jaar). De Flak schoot nog in de richting van de wegscherende Mosquito, maar Benson landde veilig en wel op zijn basis. De overwinning op Fuchs' Dornier was zijn vijfde, waardoor hij zich voortaan een 'aas' mocht laten noemen. James Benson eindigde de oorlog met dertien overwinningen op zijn actief.

Datum: 
04/07/1943
Serienr. / Rompcode: 
Locatie
Fruittuinweg
Gingelom
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis; Naar de vallei van de Dood, De Krijger, Erpe, 1998