B-17 bij Sint-Kruis-Winkel

Tweehonderd dertig B-17’s werden ingezet tegen Schweinfurt, maar slechts zestig ervan slaagden er in het doelwit te bombarderen.

Een van de Forten, een toestel van de 305 Bomb Group/366 Bomb Squadron (serienummer 42-31544, rompcode KY-T), werd tijdens de missie onderschept door – weer eens – een Focke-Wulf van het Jagdgeschwader 26. De piloot was Feldwebel Robert Hager van de 4.Staffel die het toestel afmaakte- zijn derde en laatste overwinning. Deze piloot was een taaie – hij zelf werd drie maal getroffen in zijn carrière in het Geschwader. Twee maal raakte hij gewond tijdens een luchtgevecht, de derde keer, op 13 augustus 1944, werd het hem fataal.

Aan boord van de getroffen B-17 speelden zich dramatische taferelen af. Zo wist Hager de navigator van het toestel, 2nd Lieutenant Leo Hartman, dodelijk te treffen. Er zat de tienkoppige bemanning niets anders op dan het vliegtuig te verlaten.

De eerste viel op de Gentse daken van Gent. Waarschijnlijk was hij het die met zijn valscherm bleef haken aan het scherp dak van een kolenhandelaar in de Smidsestraat.  Daar vochten burgers tegen de politie om de gevallen Amerikaan.  De burgers wilden hem verstoppen, terwijl de politie hem als krijgsgevangene wou opnemen. Uiteindelijk werd hij toch door de Feldgendarmerie weggeleid.

De gezagvoerder, 1st Lieutenant Harry Cornell, moest als laatste springen : “Het leek me dat Leo Hartmann dood was. Mijn pogingen om hem te helpen bleken vruchteloos, en dan moest ook ik het vliegtuig verlaten – hij stortte neer met het wrak”.

Een drietal van hen kwam op Terdonk terecht (waarschijnlijk Stephan Stewart en  Donald M.Eddy). Zij wisten met de hulp van plaatselijke bewoners te ontsnappen aan de Duitsers, die per vrachtwagens werden afgeleverd om de bossen en struiken uit te kammen doch werden later krijgsgevangen genomen.

De piloot, Lt. Harry Cornell, daalde in de Voldersstraat te Sint-Kruis-Winkel naar omlaag, en zette het op een lopen.  

Ook een van de boordschutters, Staff Sergeant Darry A. Logan,  bleef ondergedoken tot op het einde van de oorlog bij een landbouwersgezin als doofstomme knecht.

Technical Sergeant Darwin Gidel was gewond en werd meteen overgebracht naar het Lazarett van Gent. De overige bemanningsleden waren  Technical Sergeant R.C.Gouge (of Gage ?), Staff Sergeant C.E. Martinson,  2nd Lieutenant C.A. Meyer, Staff Sergeant J.D. Ketman  en Staff Sergeant P.Wolatz belandden in krijgsgevangenschap.

Datum: 
24/03/1944
Serienr. / Rompcode: 
Locatie

Sint-Kruis-Winkel
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
Dhanens Piet & De Decker Cynrik & Antheunis Georges, Een eeuw luchtvaart boven Gent deel II, Flying Pencil, Erembodegem, 2010