4de Smaldeel

Spad 11 te Oostnieuwkerke - Max Roland

Op 3 oktober 1918, een heldere herfstdag, werd een flight van het 4de Smaldeel bestaande uit twee Spads XI fotoverkenners vergezeld van twee Sopwith Camel escortejagers uitgezonden om foto’s te nemen in een gebied ten noorden van Roeselare.

Locatie

8840 Oostnieuwkerke
België
BE

Spad 11 bij Oostnieuwkerke - Albert Gisseleire en Max Roland

Sopwith Camel bij Houtem - Didier Malherbe

1ste sergeant-majoor-vlieger Didier Malherbe (°28 juli 1896) was de eerste Belgische piloot (4de Smaldeel) die verongelukte met de nukkige Sopwith Camel. Hij stierf op 4 juni 1918 bij Houtem tijdens een ongeval bij het opstijgen en ligt begraven in De Panne.

 

 

Locatie

8630 Houtem
België
BE

Sopwith 1 1/2 Strutter te Houtem - Victor Van Stappen

Farman F 41 te Wakken - Charles Kervyn de Lettenhove

Onderluitenant-vlieger graaf Jacques de Meeûs d'Argenteuil (°15 juni 1893 - Lillois) werd beschouwd als één van de beste piloten en kreeg daarom het voorrecht om op 6 juli 1917 met koning Albert I richting Duitse linies te vliegen. Van de entourage van de koning kreeg de piloot voor het vertrek te horen dat hij met zijn passagier zeker niet tot boven de vijandelijke stellingen mocht hangen. Ondanks hevig protest van de vorst hield de Meeûs zich aan zijn opdracht. Toch was Albert zo opgetogen over de vlucht dat hij de Meeûs een uurwerk schonk.

Farman F 41 bij Vladslo

Onderluitenant-vlieger graaf Jacques de Meeûs d'Argenteuil (°15 juni 1893 - Lillois) werd beschouwd als één van de beste piloten en kreeg daarom het voorrecht om op 6 juli 1917 met koning Albert I richting Duitse linies te vliegen. Van de entourage van de koning kreeg de piloot voor het vertrek te horen dat hij met zijn passagier zeker niet tot boven de vijandelijke stellingen mocht hangen. Ondanks hevig protest van de vorst hield de Meeûs zich aan zijn opdracht. Toch was Albert zo opgetogen over de vlucht dat hij de Meeûs een uurwerk schonk.

Locatie

Vladslo
België
BE

Farman MF 14 te DE Panne

In de vroege ochtend viel een gemengde Belgische formatie het Duitse vliegveld Houtave aan. Boven het vliegveld werd een van de Farmans, die beladen waren met bommen, onderschept door een Fokker EIII. De Duitser viel langs achter aan, en had zo vrij veld. Luitenant-vlieger Pierre Rigaux (°2 oktober 1887 - St Servais) zat als waarnemer/boordschutter/bommenrichter vooraan in de gondel en haalde zijn mitrailleur van de ring waarop die gemonteerd was.

Locatie

De Panne
België
BE