103 Squadron

Lancaster bij Neufchâteau

Bij die luchtaanval op Augsburg in de nacht van 25 op 26 februari verloor Bomber Command achttien Lancasters en vijf Halifaxes. De Florennes Gruppe nam er drie voor haar rekening : Ludwig Meister haalde ze allemaal neer boven de Franse Ardennen, in de regio Rethel en Vouziers. Maar het was een piloot van de 3./NJG 6, Fw. Günther Bahr, die een overwinning boven België claimde. Om 21.28 uur hing hij ten zuidoosten van Neufchâteau op een hoogte van maar liefst 5800 meter achter de Lancaster ND417, een toestel van 103 Squadron. Aan het stuur zat de 34-jarige Flight Lieutenant William Eddy.

Locatie

Neufchâteau
België
BE

Lancaster W5012 te Gesves

Om 02.42u. behaalde Oblt Telge (5./NJG 1), die die nacht met Fw Telsnig vloog, zijn negende Abschuss op de Lancaster W5012 ‘PM-O’ van 103 Squadron. De bommenwerper nam deel aan de raid op Keulen en stortte neer op het grondgebied van Gesves (richting Assesse). De hele bemanning kwam om het leven: F/O Lawrence Oldham, piloot (20 jaar); Sgt Stanley Foster, radiotelegrafist; P/O Robert Lamb, navigator (26 jaar); Sgt Percy Wilkins, bommenrichter; Sgt Elmer Betts, meccano (25 jaar); en de boordschutters Sgt Roy Ingram (20 jaar) en Sgt William Freeman (23 jaar).

Locatie

Chaussée de Gramptinne
Gesves
België
BE

Lancaster te Oostmalle

In de nacht van 11/12 mei 1944 wordt Hasselt aangevallen. Wing Commander Goodman start die avond met de Lancaster 'PM-X'. Het was niet zijn reguliere bemanning, maar die van de Belgische piloot Florent Van Rolleghem, die die nacht ziek te bed lag.

Locatie

Bruul
Oostmalle
België
BE

Florent Van Rolleghem, piloot bij Bomber Command

Florent Van Rolleghem werd op 10 november 1912 geboren te Dendermonde, waar zijn vader, Florent, en moeder Clara Roland, een woning betrokken in de Kasteelstraat. Op 1 september 1927 begon hij zijn schooljaar als leerling aan de kadettenschool, een opleiding die een logisch vervolg aan de Miltaire School kende. Na zijn dienst in de Cavalerie en het 2de Regiment Lansiers ging hij naar het 2de Regiment van de militaire luchtvaart als waarnemer. Hij behaalde het brevet van piloot. In 1938 gaf hij les aan de luchtvaartschool van Evere als leraar.

Halifax W1216 bij Rosmeer

Eén van de verloren gegane bommenwerpers die nacht was de Halifax II 'PM-Q' (W1216) van het 103 Squadron. De navigator, F/Sgt Gordon Mellor, herinnerde zich vijftig jaar later :

"Ik kwam tijdens de late lente van 1942 in het Squadron op Elsham Woods terecht. We vlogen op dat moment op Wellington Ic. Maar in juli werd de Wellington vervangen door de Halifax.

Locatie

Rosmeer
België
BE

Halifax bij Hastière

Halifax  BB204 van het 103 Sqn was die avond om 20u.40 van Elsham Wolds opgestegen. Reeds 12 000 voet boven België werd de viermotorige bommenwerper maal aangevallen.  Om 23u.04 behaalde Hauptmann Herget weerom een overwinning, de Halifax dook bij Hastière naar de aarde. Voor vier bemanningsleden kwam alle hulp te laat : W/O1 Robert L. Telfer RCAF, piloot - P/O Ronald A. Bingham, zijn waarnemer, 21 j. - Sgt John Patch, de boordschutter, 29 j. en Sgt Squire A. Webster, eveneens boordschutter, 21 j. Ze werden te Gosselies begraven.

Locatie

Hastière
België
BE

Wellington N2849 bij Hasselt

Het 103 Sqdn zendt om 23u zes Wellingtons uit om de dokken bij Duisburg te bombarderen. In het bommenruim draagt elke Wimpey drie bommen van 500 pond, één van 250 en zes van 41 pond. Aan boord van de Wellington N2849 vindt Squadron Leader Dermot Kelly (23 j.) samen met zijn Canadese co-piloot Sgt John MacVivar (23 j.), F/S Stephanus Marais (waarnemer, 22 j.), de twee radiotelegrafisten/boordschutters Sgt Leonard Beaumont (21 j.) en Sgt George Houghton (26 j.) en staartschutter Sgt William Connell (21 j.) bij Hasselt de dood.

Locatie

Hasselt
België
BE