De nacht van 2/3 september 1942 kwam Karlsruhe aan de beurt. Er werden tweehonderd machines ingezet, en ditmaal bleek de aanval een succes te zijn.
Oberleutnant Martinek van de III./NJG 4 hield die nacht een strooptocht rond Dinant. Twee maal sloeg hij toe, twee maal ging een erg waardevolle bemanning van het Bomber Command verloren. Om 1u.46 beschoot hij de Halifax II 'LQ-M' (DT487) van het 405 Squadron die kort daarop te Lesves (12 km ten ZW van Dinant) neerstortte.
Het duurde niet lang of Oblt Martinek behaalde zijn tweede zege die nacht. Zijn slachtoffer, de Wellington III X3711 stortte om 2u.10 bij Warnant-lez-Dinant neer, een machine die eveneens vanop Topcliffe opgestegen was. Ook hier overleefde niemand de crash. Aan boord bevond zich niemand minder dan de bevelvoerder van het 419 Squadron, Wing Commander Archibald Walsh DFC, AFC (30 j.). Het zou zijn voorlaatste missie worden - van een vliegenier in het Bomber Command werd immers verwacht dat hij tijdens een eerste 'tour' minstens dertig missies zou vliegen. De overige ongelukkigen - vier Canadezen - waren P/O John H. Freestone, 31 jaar, piloot - F/O Harry W. Thompson, 22 jaar, waarnemer - F/Sgt Frederick Cassidy, 25 jaar, radiotelegrafist en P/O Charles G. Hart, 25 jaar, staartschutter.
Warnant-lez-Dinant
be