September 1944 – de geallieerde troepen zijn in opmars richting Duisland. Vroeg in de morgen van de 17de begint de operatie “Market” met als doel de bruggen over de kanalen en rivieren op de as Eindhoven-Arnhem onbeschadigd in handen te krijgen.
Het is de grootste luchtlandingsoperatie die ooit heeft plaatsgevonden. Meer dab 36.000 Amerikaanse, Britse en Poolse manschappen zullen aan een parachute of in een zweeftoestel op een smalle strook land neerkomen om er hun opdracht uit te voeren.
De operatie “Garden” die op 19 september zal beginnen moet de aanrukkende grondlegers, die inmiddels de provincie Limburg zullen bereikt hebben, in een tijdspanne van drie dagen tot voorbij de Rijn laten doorstoten om dan met een beweging naar rechts Duitsland binnen te trekken.
De Amerikaanse 101ste Luchtlandingsdivisie (the Screaming Eagles), één van de drie uitgezette divisies, krijgt de opdracht te landen tussen Eindhoven en Vegel en daar de bruggen over het Wilhelmina Kanaal en de Zuid Willemse Vaart te bezetten. De 82ste Luchtlandingsdivisie zal de bruggen over Maas en Waal bezetten en Nijmegen innemen. De 1ste Britse en de Poolse Para Brigade moeten de bruggen over de Rijn bezette en Arnhem innemen.
Het materiaal en de manschappen moeten in drie golven ter plaatse gebracht worden. De eerste golven op de 17de, de derde op 19 september 1944. De Amerikaanse 101ste Divisie gebruikt hiervoor vliegtuigen van het type C46 en C47, en zweefvliegtuigen van het type Waco CG-4A.
Op 17 september was de lucht helder, maar op 19 september, toen de derde golf rond de middag vertrok, is het boven België zeer mistig. Alle vliegtuigen van de 101ste Luchtlandingsdivisie worden doorheen een afgebakende corridor over het “Kanaal” geloodsd en vliegen vanaf onze kust richting Antwerpen om vandaar het Kempisch Kanaal te volgen en ter hoogte van Geel, links af te zwenken richting Eindhoven, recht op hun doel af.
Boven België loopt blijkbaar iets fout met de navigatie want verscheidene Dakota’s gooien hun zweeftoestel te vroeg los. Een Waco met vijftien Amerikaanse soldaten van het 327 Glider Infanterieregiment aan boord, stort neer ter hoogte van café de “Platte Beurse”, in een weide van boer Meurisse, nadat de bestuurder, gehinderd door de mist, met een vleugel een boomtop raakte. De vijftien inzittenden komen hierbij om het leven.
Een zwever van het type Waco CG-4A van XAF IX Troop carrier Command die deel neemt aan Operation Market-Garden wordt te vroeg afgeworpen door zijn sleper. De piloot tracht te landen maar raakt een boomtop en stort neer. De 15 inzittenden komen hierbij om. Het zijn:
NAAM VOORNAMEN STAMNUMMER NEUVILLE-EN-CONDROZ
PERK RIJ Nr
MORAN Eugene M 32471777 T43 A 24 19
LASKY Paul N 35044255 T43
BARRETT Henry J 38274996 T43
INSOLO John A 33569344 T43 D 31 10
HAAKE Franc G 37557272 T43 D 31 21
HERNANDEZ Jesus G 39548588 T43 A 44 26
GARRETT Warren 36622329 T43 D 31 6
KEANE Patrick B 31342106 T43
KEMPF Charles W 33504488 T43 D 32 10
FRANK’S Pacheco 19167979 T43
GERE Ernest 33320749 T43 D 25 4
WALLACE Milo H 36220501 T43
ZIMMERMAN Kenneth O 37575515 T43
FRY Emory A T.122687 T43-440 D 31 14
ELLIS Allen N O.1306993
Hun verminkte lichamen werden geborgen en op woensdag 20/09/1944, na een kerkelijke dienst, op het gemeentekerkhof van Kruishoutem begraven. DE gemeentesecretaris René D’Huyvetter was de drijvende kracht om alles te regelen. Enkele maanden later werden zij overgebracht naar het Amerikaans kerkhof in Neuville-en-Condroz. Nadien werden zeven militairen op verzoek van hun nabestaande naar hun land teruggebracht.
Kruishoutem
be