Vliegtuigbombardement vanuit Gistel op Londen

Op de middag van 28 november 1916 vertrokken Leutnant Ilges en dekofficier Brandt, twee vliegers van het I. MFFA vanuit Gistel naar Londen voor een gewaagde operatie, die de geschiedenis zou ingaan als de eerste luchtaanval op Londen.

Sinds 1914 hadden regelmatig een of twee eenmotorige Duitse vliegtuigen het Kanaal getrotseerd om enkele kleine bommen langs de kust van Engeland uit te werpen. Hun favoriete doel was de haven van Dover. Maar geen enkel vijandelijke piloot was tot dan toe zo roekeloos geweest om zich boven Londen te wagen.

De eerste Duitsers die dat deden, waren luitenant Walter Ilges en dekofficier Paul Brandt, twee jonge vliegeniers van de marine. Met Brandt als piloot waren ze opgestegen in Gistel in een eenmotorige LVG-tweedekker. Dit toestel dat op de eerste plaats voor verkenningen werd gebruikt, kon gemakkelijk Londen bereiken en naar zijn basis terugkeren.

Hoewel Ilges meer dan eens militaire installaties langs de Engelse kust had gefotografeerd, was hij nooit ver landinwaarts gevlogen. Met de gretigheid van een schooljongen  nam hij reeksen foto's van vliegvelden, fabrieken, dokken en andere uitgelezen doelwitten langs zijn bochtige koers over Essex en stroomopwaarts van de Thames. Eenmaal boven de hoofdstad nam hij nog meer foto's en liet zes bommen van 10 kg vallen. Hij had zijn bommen vanaf vierduizend meter hoogte op de admiraliteitsgebouwen in Whitehall gemikt, maar ze misten hun doel met op zijn minst een mijl. De zwakke explosies veroorzaakten enige schade tussen Brompton Road en Victoria Station. Een bakkerszaak verloor zijn schoorsteen. Een stal werd verwoest en het dak van een achterhuis stortte in. In het kantoor van een grote melkerij leek het of een windhoos was gepasseerd: meubels en dossiers lagen over de vloer verspreid. De kleedkamer van een music-hall in de buurt van het station brandde uit. In een pietluttig rapport stond zelfs genoteerd dat “een straatkei was gebarsten in Eccleaston Mews, tegenover nr. 23".

De LVG verliet Londen op een zuidelijke koers. Om de Britse squadrons van Dover en Dunkerque te ontwijken, vloog hij in een wijde boog om ze heen. Boven het Kanaal kreeg de LVG echter motorpech. Ilges moest zijn kostbare camera overboord gooien om het vliegtuig lichter te maken. Brandt en Ilges bereikten de Franse kust in een gerekte glijvlucht. Kort na 2 uur in de middag maakten ze een noodlanding nabij Boulogne.

De twee Duitsers staken in allerijl hun vliegtuig in brand en probeerden te voet te ontkomen, maar ze werden ingerekend door Franse soldaten, die een grootschalige plattegrond van Londen op hen aantroffen;

's Anderendaags schreef men de volgende profetische woorden in de “Times”:

Het relatief goedkope en onvatbare vliegtuig houdt veel gevaarlijker mogelijkheden in dan de grote en kostbare Zeppelin. Dit bezoek was ongetwijfeld slechts een voorspel.

Datum: 
28/11/1916
Locatie

Gistel
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
Major Walter, Vleugels boven Oostende, Flying Pencil, Erembodegem, 2010