Spitfires bij Eernegem

Die voormiddag, om 9.50 uur, werden drie Spitfires neergehaald, allemaal van 485 Squadron. Deze eenheid was betrokken in een Rodeo tussen Rijsel en Vitry en maakte deel uit van de Hornchurch Wing. De komst van deze grote formatie werd meteen aan de Luftwaffejagers van de II.Gruppe JG 26 gemeld.  Feldwebel Gerd Wiegand van de 4.Staffel startte meteen als Schwärmführer vanop Rijsel om de Hornchurch Wing te onderscheppen. Hij leidde een formatie van vier toestellen.

Wiegand en zijn drie kompanen merkten boven hun hoofd een geïsoleerde formatie Spitfires. Het waren de vliegeniers van 485 Squadron - ze vlogen op een hoogte van maar liefst 10 000 voet. De Nieuw-Zeelanders hadden niets in de gaten terwijl de Schwärm naar omhoog klom, maar wel langs achter de Spits benaderde. De verrassing was compleet. F/Sgt Tramson kreeg treffers in zijn brandstoftanks - brak het gevecht af en kon het nog tot een heel eind boven de Noordzee uitzingen. Maar ten oosten van Margate moest hij springen.

Van twee andere piloten werd niets meer vernomen. Het waren twee Nieuw-Zeelandse Pilot Officers : Ronald L. Baker en John G. Thomson. Het luchtgevecht situeerde zich boven Eernegem.

"Het kwam tot een gevecht in regel met onophoudelijk ratelende mitrailleuses", aldus ooggetuige Jules Vanhee. "Telkens weer gingen de vliegtuigen op mekaar in. Plots dwarrelde één van de toestellen brandend naar beneden. Hoe verder het daalde, hoe meer we de indruk kregen dat het op ons zou vallen. We vluchtten van de ene kant van het veld naar de andere. In paniek wilde ik nog naar huis spurten.

Toen ik net de rand van de weide achter de herberg van Verdievel bereikte, kwam het brandende wrak midden in de weide, amper 50 meter van waar ik stond, mooi op de buik neer. Niemand kon, wegens de felle brand en de ontploffende munitie, nog iets ondernemen. De piloot, die nog in het wrak zat, was volledig verkoold. Al vlug kwamen ook triomferende Duitsers, die in het klooster gekazerneerd waren, opdagen en jaagden ons weg."

Het neerstortende vliegtuig had een ware ramp kunnen veroorzaken. Amper op 100 meter van de plek waar het wrak landde, bevond zich een meisjesschool.

Een tweede Nieuw-Zeelands vliegtuig stortte neer in de boomgaard bij de boerderij Lammertyn aan de Mitsewegstraat.

"Dat vliegtuig was in twee stukken gescheurd", aldus Julien Marcus. "De punt had zich diep in de grond geboord, en de piloot zat nog achter zijn stuur in de cockpit. De Duitsers hebben de twee slachtoffers een waardige begrafenis gegeven. Vele Eernegemnaars wilden de plechtigheid bijwonen, maar allen werden door de bezetter weggejaagd. De gesneuvelden werden begraven op de plaats waar ze nu nog liggen."

Wie waar precies neerkwam hebben we niet kunnen achterhalen. Thomson vloog met de EN559,

de 23-jarige Baker, die een vrouw en een kind achterliet, met de JK762. Wiegand en de zijnen claimden na hun landing vier overwinningen - we weten nu dat het er drie waren. Officieel kregen Fw Wiegand en Ofw Hans Heitman elk een overwinning "zuidelijk Oostende" toegewezen. Heitmann scoorde om 9.45 uur, Wiegand twee minuten later.

 

 

Datum: 
20/10/1943
Organisaties: 
Locatie
Mitsewegestraat
Eernegem
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis; De Val van de Vliegende Forten, De Krijger, Erpe, 2004
K.V. : "Twee Nieuwzeelanders sterven ver van huis", 1993, krant onbekend.