Spitfire te Avelgem

Kort na de bevrijding, op 17 september 1944 verlieten de Spits van de 145ste Wing Lille-Vendeville (B51) en vestigden zich voorlopig op het vliegveld van Wevelgem (B55). Deze Wing bestond uit drie smaldelen waarvan het personeel hoofdzakelijk van Franse nationaliteit was: No 329 Squadron (GC I/2 “Cigognes”), waarvan de toestellen de code 5A- droegen, en No 340 Sqn (GC IV/2 “Ile de France”), met squadron code GW- en No 341 (GC III/2 “Alsace” dat twee dagen later op het West-Vlaamse vliegveld neerstreek.

De Britse en Franse piloten van de 145ste Wing moesten het IIde Canadese Legerkorps ondersteunen dat de Duitse troepen probeerde te verdringen die nog steeds de zuidelijke oever van de Schelde en het eiland Walcheren bezetten. De opdracht van de Wing was het bombarderen in duikvlucht en het aanvallen in scheervlucht van de Duitse stellingen. Het waren korte maar zeer belastende missies.

Op 19 november moest een piloot van het 340 Squadron vermoedelijk ingevolge gedurende een luchtgevecht opgelopen schade een kraaklanding uitvoeren op het gehucht “Raaptorf”, gelegen tussen de banen naar Doornik en Kortrijk, in Avelgem. Het toestel was waarschijnlijk de Spitfire met het serial number PL427 dat sinds 31 augustus bij het smaldeel in dienst was en de code GW- voerde met de individuele letter “B”. Wie de piloot was kon tot nu toe niet achterhaald worden. Het 340ste dat onder bevel stond van Cdt J A M Fournier, verliet Wevelgem in november met bestemming Biggin Hill waar ze van een welverdiende rust konden genieten.

Datum: 
19/11/1944
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Locatie
Raaptorfstraat
Avelgem
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
Deconinck N.; Le Renaisis pendant la seconde guerre mondiale
Lecomte Georges; Luchtvaart boven het arrondissement Oudenaarde (manuscript)