Boven de Antwerpse Kempen had de bemanning Petersen/Leidenbach (6.Staffel) een Stirling van hetzelfde 149 Sqdn in het vizier. De Duitse piloot kon zijn slachtoffer niet ontwijken en ramde de bommenwerper. F/Sgt E.W. Whitney wist zijn R9314 'OJ-T' in bedwang te houden en vervolgde zijn koers naar de Noordzee toe.
Intussen was de aanvaller, de Bf 110E-2 (Wn.3746) stuurloos naar beneden gedoken om met een geweldige knal te Rijkevorsel in de weide van Frans Jansen op de 'Lacijns' een put van vier meter diep te slaan. Beide bemanningsleden kwamen er met hun valscherm en met de schrik vanaf, de overwinning op de Stirling werd hen toegekend.
In 1995 werd op initiatief van Erwin Van den Broecke met een graafmachine gezocht naar restanten van het vliegtuig, maar het wrak was reeds tijdens, of kort na, WO 2 quasi volledig opgeruimd. Enkel een tandwiel van overbrenging van de schroef werd opgegraven.
Cynrik De Decker
Rijkevorsel
be