Marauder bij Heurne

Jacques Vindevogel uit Leupegem, geboren in 1932,  herinnerde zich dat hij toen hij in 1943 of 1944 van Oudenaarde naar Gent spoorde, een gecrashed toestel had zien liggen in Heurne. Het lag op zo’n 200 à 300 m van de spoorweg en Jacques wist zo goed als zeker dat het toestel een Amerikaanse ster voerde, grijs of zilverkleurig was, al dan niet met vlekken, dat het met twee motoren was uitgerust en meende dat het twee staartvlakken had.

Een vraag om meer informatie in verband met dat vliegtuig werd op internet geplaatst maar leverde heel weinig positieve resultaten op. We trokken dan naar Heurne en omstreken en zochten enige personen op die zich de crash herinnerden.

De heer Noël Vindevogel, Lange Aststraat 2 in Huise, vertelde dat de crash op een zonnige namiddag plaatsvond. Hij werkte op de akkers rond zijn boerderij, toen een vliegtuig op geringe hoogte uit oostelijke richting kwam aangevlogen. Het scheerde met veel lawaai over Huise, maakte boven Wannegem-Lede een bocht van 180° naar links, keerde snel hoogte verliezend terug op zijn traject en verdween toen uit zijn gezichtsveld. Later vernam hij dat het toestel in Heurne een kraaklanding had uitgevoerd.

De heer René Dockers, die aan de Speelstraat 27 te Zingem woont, wist dat het vliegtuig in een veld aan de Axelwallestraat aan de grond kwam. Met uitgetrokken landingsstel rolde het logge gevaarte over de Torreweg (nvds - daarbij brak vermoedelijk het linker wiel), draaide lichtjes naar links, met de neus in de richting van Gent en bleef dan stilstaan. De piloot die volgens hem alleen in het toestel zat, trachtte het nog in brand te steken, maar toen dat niet lukte maakte hij zich gauw uit de voeten. Naar het schijnt werd hij kort nadien door de Duitsers gearresteerd. Mr Dockers beweert dat de landing plaatsvond in de “patattentijd”: augustus of september dus. Hij meent dat het in 1942 gebeurde, omdat hij in 1943 zeventien jaar was geworden en hij dan moest onderduiken voor de Duitsers die de jongens van zijn leeftijd oppakten om ze in Duitsland te laten werken. Hij zou het dan zeker en vast niet gewaagd hebben om een kijkje te gaan nemen en dat deed hij dus wel. Hij heeft zelfs in het vliegtuig gezeten, vertelt hij ons, en nog wel in de zetel van de piloot.

Het is weer Charles Thomaes uit Lede die ons de oplossing bracht in verband met het type van het vliegtuig. De toen elf jaar jonge Charles woonde in die tijd op het hof van zijn ouders te Wannegem-Lede. Hij bevestigde het verhaal van Noël Vindevogel in verband met het traject dat het vliegtuig aflegde voor de landing. De machine werd ook aan zijn oog ontrokken door het heuvelachtig reliëf, maar samen met zijn vader Gerard Thomaes haastte Charles zich naar de plaats waar hij vermoedde dat de kist was neergekomen. Gerard Thomaes, een vliegtuigspotter “avant la lettre” nam een foto die ingevolge de omstandigheden niet van zo’n goede kwaliteit is  maar waarop toch duidelijk de silhouet van een Marauder kan herkend worden.

Het bijna intacte vliegtuig werd door de vijandelijke bergingsdiensten ontmanteld, en een drietal weken later naar het station van Zingem of Oudenaarde overgebracht. Het werd op een trein geladen met een Duitse vliegtuigfabriek als bestemming.

Bij het uitpluizen van het boek “The Mighty Eight War Diary”  vonden we op datum van 27/08/1943 de volgende gegevens: een formatie van éénentwintig Martin B-26 Marauder van de 322nd Bomber Group wordt ingezet om de elektrische centrale van Rouen (F) te  bombarderen. Omdat er dichte wolken over het doel hangen, kan de missie niet worden uitgevoerd en worden de bommenwerpers teruggeroepen. Een Marauder, de PN-S met serial 41-18299, keert niet terug van de opdracht (vermist op 12 mijlen van de kust ???). Zes bemanningsleden worden als vermist opgegeven en twee als gewond

Jan Hey, de 8th Air Force specialist, geeft nog de volgende bijkomende inlichtingen: “Klaarblijkelijk waren de Marauders al boven bezet gebied toen ze werden teruggeroepen want de PN-S werd zwaar beschadigd door de Flak. Hij viel weg uit de formatie en toen ook nog mechanische defecten optraden, sprong een deel van de bemanning eruit. Alleen de copiloot , 2nd Lt F.D. LOWELL, bleef in het vliegtuig en zette het aan de grond (waar?). Hij wist te ontkomen en was in de loop van oktober 1943 alweer in Engeland.

De rest van de crew werd gearresteerd. 1Lt Lucian LENTZ, piloot,  2Lt Wrex D. RILEY,  navigator / bomber, S/Sgt Edwin D. COOPER, engineer en S/Sgt B.F. CARLSON radio kwamen terecht in Stalag Luft 3 in Sagan. Sgt Willard F. TINSLEY, de tail gunner belandde in stalag 17B, in Krems.

De vraag is of dat het vliegtuig kan zijn dat in Heurne zijn missie beëindigde?

Datum: 
27/08/1943
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Locatie
Axelwalle
Heurne
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
Lecomte Georges; Luchtvaart boven het arrondissement Oudenaarde (manuscript)