Luchtgevechten tussen AGO C-I en Farman boven Kortrijk

Uit het Bericht über die Tätigkeit der III Marine Landflieger Abteilung  van 19 september 1915 weten we dat AGO S 67 boven Kortrijk in een luchtgevecht verwikkeld raakte met een “Fahrmann D.D.” (sic!). De AGO was als bodygard samen met de S 160 om 6 u 30 in de morgen opgestegen voor een patrouillevlucht boven het front tussen Nieuwpoort en Ieper. De waarnemer van de S 67, die achter S 160 koers zette naar Nieuwpoort, werd door de zwarte rookvlokken van het Duitse afweergeschut in de richting van Gent - Deinze opmerkzaam gemaakt op een vijandelijk toestel. S 67 draaide scherp naar links af en zette de achtervolging in. In de daarvoor vliegende S 160 had de bemanning niets van dat bruusk uitgevoerde manoeuvre gemerkt. Zij kon slechts vaststellen dat de AGO als bij toverslag verdwenen was Na eventjes aarzelen, zette de S 160 dan maar onverstoorbaar zijn weg voort.

Het daaropvolgende luchtgevecht bekwam de S 67 slecht: het moest “plotseling afgebroken worden omdat de piloot een kogel in de onderarm kreeg en de waarnemer 5 kogels in het zitvlak (5 Gesässchüsse). Het vliegtuig maakte om 8 u 35 een noodlanding in de omgeving van Kortrijk. De Farman ontkwam evenmin ongedeerd. Hij werd korte tijd na dit gevecht waargenomen toen hij ten oosten van Ieper de linies met stilstaande propeller kruiste. Hij landde ten westen van Ieper op een plaats waar vijandelijk vliegtuigen niet neerkomen.”

De kogels die waarnemer Diets in het zitvlak kreeg, veroorzaakten blijkbaar slechts oppervlakkige verwondingen, want hij was alleszins op 10 november 1915 weer op de been.

Datum: 
19/09/1915
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Locatie

Kortrijk
be
Type Locatie: 
Incident