LARA

De eerste maatschappij voor luchtverkeer op het Afrikaanse continent was de Belgische LARA (Ligne Aérienne du Roi Albert). Deze maatschappij was ontstaan door de samenwerking van de SNETA en de CENAC (Comité d’Etudes pour la Navigation Aérienne au Congo).

Graaf de Briey keerde na zijn bezoek aan Belgisch Congo terug met de idee om te onderzoeken of het niet nuttig zou zijn om met vliegboten een snellere verbinding te realiseren voor passagiers, post en materieel tussen Kinshasa en Stanleystad. Koning Albert I stemde hiermee in en verleende zijn volledige steun. De keuze naar de persoon die dit project"te velde" zou trekken lag voor de hand: luitenant-vlieger Tony Orta had tijdens de oorlog met succes een smaldeel vliegboten vanop het Tanganikameer ingezet tegen het Duitse koloniale leger. Hij kende de situatie en het materieel door en door.

De uitvalsbasis was Stanley Pool (vandaag bekend als Pool Malebo of het meer van Nkunda), een verwijding van de benedenloop van de Congorivier. Hier werd een heus atelier verder uitgebouwd. Verschillende vliegeniers waren van Bretoense afkomst omdat ze gedurende de oorlog veel ervaring hadden opgedaan op die machines, maar er waren uiteraard ook Belgische bemanningsleden.

Het opzet was om in etappes van 200 à 300 km langsheen de stroom grote afstanden af te leggen. Ook hier bevond zich een infrastructuur om de toestellen te onderhouden en kleine reparaties uit te voeren. Om de 75 à 100 km was er nog een mogelijkheid om aan de oever aan te meren in geval van pech. Men had uitgerekend dat een tocht stroomopwaarts in zestien dagen kon gevlogen worden, de terugvlucht kon in negen dagen. Een passagier moest 4 à 5000 frank neertellen om deze 1750 kilometer af te leggen.

De gebruikte toestellen waren zes Franse vliegboten van het type Lévy-Lepen HB 2 die uitgerust waren met een Renault motor van 280/300 pk en een autonomie bezaten van 4 uur. Naast de bemanning (drie personen) en de brandstof, kon een vracht van 400 kilo meegenomen worden. Een tweemaandelijkse dienst werd op 1 april 1920 ingevlogen op het traject Leopoldstad - Bolobo, later tot N’Gombe, Lisal en Stanleyville (vanaf 1 juli 1921).

De LARA werd in juni 1922 ontbonden. In die twee jaar werd 125 000 kilometer boven het oerwoud afgelegd. Tijdens tachtig reizen werden 95 passagiers en 2 ton post vervoerd. De basis voor de luchtvaart in de kolonie waren nu gelegd, en Sabena zou deze verder uitbouwen.

 

Datum: 
01/04/1920
Organisaties: 
Personalia: 
Orta Tony
Locatie

Pool Malebo
cd
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
La Conquête de l'Air, 15 augustus 1919