Lancaster te Wommelgem

Om 01.04u. ontplofte te Wommelgem, op het gehucht Sumbeke, de Lancaster MkIII ED553 ‘HW-R’ van 100 Squadron (Grimsby). Negentien Lancs van dit squadron werden die nacht naar de Rijn gestuurd, de ‘HW-R’ was het enige verlies. De overlevenden vertelden op hun basis hoe koud het wel was die nacht, en dat de condensatiestrepen die ze achterlieten zo zichtbaar waren voor de Duitse nachtjagers. Deze vonden het squadron moeiteloos boven het continent. Twee bemanningen van 100 Sqn rapporteerden een luchtgevecht, een derde keerde zwaar beschadigd naar zijn basis. 

Deze Lanc werd geclaimd door Uffz Frank.  Alle vliegeniers aan boord van de ‘HW-R’ kwamen om het leven en werden te Antwerpen op het Schoonselhof ter aarde besteld. Ook hier betrof het een bemanning die uitsluitend uit sergeanten bestond: Clifford Boughton, de piloot, 20 j.; Douglas Slinger, navigator, 23 j.; George Taylor, bommenrichter, 22 j.; Cyril Dabson, radiotelegrafist, 30 j.; Alfred Banfield, meccano, 26 j.; Walter Barley, 40 j. en James Walker, 25 j. de boordschutters. Wat opvalt bij deze bemanning is het enorme leeftijdsverschil. De gezagvoerder, nauwelijks 20 jaar oud, had in zijn bemanning een veertigjarige boordschutter. Dat Walter Barley ondanks zijn ‘hoge’ leeftijd een geschutskoepel bemande, is des te opmerkelijker. De meeste vliegeniers die de leeftijdskaap van 30 overschreden waren, vinden we terug als boordmeccano, radiotelegrafist  en navigator, functies waarbij men eerder binnen in de donkere bommenwerper van de actie van buiten uit afgeschermd werd.

Datum: 
17/06/1943
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Locatie
Sumbekestraat
Wommelgem
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis; Naar de vallei van de Dood, De Krijger, Erpe, 1998