Kaping van Sabena-Boeing 707 te Tel Aviv

Op dinsdag 9 mei 1972 speelden zich op het vliegveld van Tel Aviv tragische gebeurtenissen af, waarbij 101 mensenlevens op het spel stonden. De Sabena-Boeing 00-SJG, die op maandag de lijndienst Brussel-Wenen-Tel Aviv verzekerde, was na de tussenlanding te Wenen door vier luchtpiraten (twee mannen en twee vrouwen) gekaapt. Het was hun bedoeling het vliegtuig, met bemanning en passagiers, te gebruiken als inzet voor chantage, n.l. de vrijlating van 348 Palestijnse gevangenen.De dreiging om de Boeing op te blazen, werd met het uur reëler en aangezien de inzittenden van het vliegtuig zich op Belgisch grondgebied bevonden - op vliegtuigen is immers, zoals trouwens ook op schepen, het territorialiteitsbeginsel van toepassing - was België mede verantwoordelijk voor het leven van de mensen aan boord. Na uitputtende onderhandelingen werd tot een a-pari-uitwisselling van Palestijnen en gegijzelde passagiers afgesproken ; maar zover zou het echter niet komen.

Twaalf als technici vermomde Israëlische commando’s wisten door een list aan boord te geraken en alle inzittenden te bevrijden. Drie passagiers werden gewond, waarvan twee ernstig. Twee kapers vonden de dood, een derde werd gewond en de vierde kon ongedeerd worden gevangen genomen. Van de Israëli’s liepen twee commando’s schotwonden op. Na uren van haast ondraaglijke spanning en tegen alle verwachtingen in, kende dit gevaarlijk avontuur een vrij goede afloop.

De gezagvoerder van de tienkoppige bemanning was de Brit Reginald Levy, een gewezen Lancasterpiloot die na de Tweede Wereldoorlog bij Sabena in dienst was getreden. Naar verluidt was het toevallig zijn vijftigste verjaardag en daarom had hij zijn echtgenote uitgenodigd hem te vergezellen om dat in Tel Aviv te vieren. In plaats daarvan kwamen ze samen in een benard avontuur terecht.

Zondagnamiddag 14 mei kon de Boeing,.waarvan men enkele kogelgaten provisorisch had gedicht, zonder passagiers naar Zaventem terugkeren, waar de bemanning een aangrijpend onthaal te beurt viel. Ook felicitaties vanwege de volledige Sabenadirectie waren niet uit de lucht.

De controle op Zaventem nam drastisch toe en de tussenlanding te Wenen werd geschrapt. Brussel-Tel Aviv werd voortaan rechtstreeks gevlogen, tot grote voldoening van alle.passagiers.

 

Achille Rely

Datum: 
09/05/1972
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Locatie
Sde Dov airport
Tel Aviv
il
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
Rely Achille; De kaping van een Sabena-toestel, in: Contact