Het wereld-afstandsrecord van Jan Olieslagers

Op 7 juli 1911 sneuvelde er op Kiewit een record. Die eer was weggelegd voor de Lierenaar John Verrept (brevet N°38). Met zijn eendekker Morane bereikte hij een hoogte van 1030 meter. Verrept bleef 4 uur 19 minuten in de lucht en overbrugde een afstand van in totaal 335,55 kilometer, goed voor een nieuw Belgisch record afstandvliegen, dat tot dat moment op naam van Jan Olieslagers stond (219 km 500m)

De populaire Jan was wel sportief maar liet zich zijn record niet zomaar ontfutselen. Tien dagen later meldde hij zich op zijn beurt in Kiewit voor een revanche. Het verslag van die dag zoals Jules de Laminne het neerschreef:

“Op 17 juli vindt de grote slag plaats. Daags tevoren heeft hij enkele kleine vluchten gemaakt om zich er van te vergewissen dat het toestel helemaal in orde is. Om 4 uur in de ochtend van 17 juli laat hij het toestel klaarmaken en stijgt op. Het stijgen gebeurt met de grootste omzichtigheid want de machine is erg zwaar door de grote voorraad benzine en olie, nodig om urenlang te kunnen vliegen. De vliegbaan is 1000 meter lang en 400 meter breed en moet 180 keer worden afgelegd. Zo’n vluchten waarbij voortdurend rond de eindpalen moet gedraaid  worden zijn natuurlijk veel lastiger dan vluchten in rechte lijn. Na zo’n anderhalf uur, bibberend van de kou, merkt Olieslagers dat er iets niet in de haak is. Bij de landing blijkt de carburator letterlijk bevroren te zijn, een gevolg van de veel te lichte benzine in de reservoirs van het toestel. Deze benzine kan perfect gebruikt worden bij warm zomerweer maar is niet geschikt voor vluchten op dit koude ochtenduur. Onmiddellijk worden de reservoirs hervuld met een zwaardere benzinesoort en de olievoorraad bijgevuld, er komt een nieuwe schroef op het toestel en de klepveren van de motor worden versterkt. Om acht uur kan de tweede poging beginnen. Een brave ziel in het restaurant komt aandraven met koffie en broodjes: “Mr. Olieslagers ge zijt al vroeg in de morgen of laat in de nacht hier en hebt dus noch niet ontbeten, uw maag zal dus wel een beetje INslag nodig hebben .” “ We zullen met die INslag wel wachten tot na de UITslag van mijn vlucht”, lacht Jan, “en dan krijgt ge van mij OPslag !”  Na deze woorden wipt hij in zijn toestel en vertrekt.”

Na 7 uur 18 minuten en 26 seconden, gekweld door honger en dorst, dwong een oliepanne hem tot opgave. Maar Jan heroverde met deze vlucht niet alleen het Belgisch record op Verrept, hij brak ook het wereldrecord dat een jaar eerder, op 30 september 1910, werd gevestigd. Olieslagers overbrugde 625,2 km en vloog bijna dubbel zo ver als John Verrept.

 

 

Datum: 
17/07/1911
Toestel: 
Personalia: 
Olieslagers Jan
Verrept John
Locatie


Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Greeve Karin: Een eeuw luchtvaart boven Kiewit, Flying Pencil, Erembodegem, 2009