De dood van Henri Goldsmit

Op 3 november, reeds om 11 uur, werd 349 Squadron ingezet voor haar tweede gevechtsopdracht vanop Maldegem. Voor twee van hen zou het ook de laatste oorlogsopdracht worden. De Belgen vertrokken per twee en zetten koers naar het westen van Utrecht, waar ze tussen Hollands Diep en de Oude Maas op zoek gingen naar Duitse artilleriestellingen. Van de Velde en Leon Branders doken als eerste naar omlaag, maar weer was het wolkendek te dik, en dus trokken ze naar Klundert waar ze ten zuiden van de gemeente hun bommen dropten in enkele loopgraven. Squadron Leader Van de Velde schoot een tank overhoop en de overigen achtervolgden nog Duitse voertuigen en paardengespannen. Vanuit hun cockpit zagen ze de dieren op de vlucht slaan, of dood liggen langs de weg.

Toch beten de Duitsers van zich af – met hun lichte flakkanonnen richtten ze naar de Belgen. Henri Goldsmit, een 28-jarige student van Solvay, werd geraakt. Ten westen van Blauwesluis hoorden zijn kameraden zijn laatste woorden via de radio “Ik geraak niet tot onze linies, ik maak een crashlanding”. Bij Amstelwijk/Dubbeldam sloeg Henri Goldsmit tegen de aarde. Hij vond de dood aan boord van zijn Spitfire PT963/GE-P. Het was de tweede maal dat de man van Sint-Gillis de dood in de ogen keek. Reeds tijdens zijn opleiding raakte hij tijdens een schijngevecht met een andere Belg, Jean Noizet, betrokken in een luchtbotsing. Noizet stortte reddeloos neer, Goldsmit kon toen nog een noodlanding uitvoeren. Bij zijn dood was hij net één jaar in het Squadron. Henri Goldsmit werd te Dordrecht begraven, en in 1950 gerepatrieerd naar Evere. De Luchtmachtpromotie 99A werd naar hem genoemd.

Datum: 
03/11/1944
Serienr. / Rompcode: 
Organisaties: 
Personalia: 
Goldsmit Henri
Locatie

Dubbeldam
nl
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik: Vleugels boven het Meetjesland, De Eecloonaer, Eeklo, 2008