Congovlucht van de Reine Elisabeth

Na het succes van Thieffry's Congovlucht besliste de Belgische regering om een tweede Congovlucht te ondernemen, ditmaal mét terugvlucht. Ditmaal zou de missie uitgevoerd worden met een militair toestel, een Breguet 19 van het 3de Luchtvaartregiment, dat speciaal omgebouwd werd om naast een piloot en een navigator, eveneens een mecanicien aan boord te nemen.  De Breguet 19 Reine Elisabeth (B-5)  vertrok zo op 9 maart 1926 vanop Evere richting Afrika. De bemanning Georges Medaets (piloot), Jean Verhaeghen (navigator) en Joseph Coppens (mecanicien) vloog via Athene, Kaïro, Atbara, Mongala en Lissala. Op 22 maart landden ze in Kinshasa. Ze hadden 9160 kilometer overbrugd in 47 uur en 39 minuten, effectieve vliegtijd. Na een week rust vertrok het drietal terug op 29 maart vanuit Congo. Ze waren vijftien dagen onderweg, en deden er ditmaal 52 uur en 52 minuten over. Op 12 april landde het drietal op de Everse piste, onder luid gejuich en het toeziend oog van de koninklijke familie.

Het kompas dat tijdens deze vlucht gebruikt werd, staat tentoongesteld in het Brussels Luchtvaartmuseum.

Datum: 
09/03/1926
Toestel: 
Serienr. / Rompcode: 
Personalia: 
Medaets Georges
Verhaeghen Jean
Coppens Alphonse
Locatie


Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
Lecomte Georges, Pingouin Vole, (manuscript)
La Conquête de l'Air, 1 mei 1926