Britten Norman BN2a Islander

Bob Block

 

Al in 1973 was het Lichte Vliegwezen van de landmacht op zoek naar een vervanger van zijn stilaan verouderde Dornier Do 27 verbindingstoestellen. In 1975 viel de keuze op de Britten Norman BN2A-21 Islander, een volledig metalen tweemotorige hoogdekker van Britse makelij.

De toestellen werden gebouwd bij Fairey in Gosselies en vervolgens afgewerkt in Bembridge op het eiland Wight. De eerste exemplaren werden in dienst genomen eind mei, begin juni 1976 en bovengetekende herinnert zich nog de kletsnatte opendeurdag in Brasschaat, toen het nieuwe paradepaardje voor het eerst aan het publiek werden getoond. Nieuw voor de gelegenheidsspotter was de lichtblauwe kleur van het Lichte Vliegwezen dat in een fraaie bies van neus tot staart het eentonige kaki in tweeën spleet.

Opmerkelijk feit: gedurende hun ruim 28-jarige loopbaan in de rangen van het Lichte Vliegwezen maakte geen enkel toestel ooit een fatale crash. Wel moest de Lima Echo (B-05) in december 1984 een noodlanding uitvoeren op een zandbank in de Westerschelde. Bij de poging de motor opnieuw aan de praat te krijgen, werd een van de vliegers geraakt door de onverwacht startende propeller en zwaargewond aan de arm.

De Lima Charly (B-03) werd op 14 januari 2003 zwaar beschadigd bij een bruuske landingspoging van een leerling-piloot in Brasschaat, waarbij het neuswiel afbrak. Gelukkig kwam(en) de inzittende(n) er zonder kleerscheuren af.

Nog dit. Op een zomerse julidag, ergens in de jaren 1970 of 1980, zat bovengetekende op de rand van de sloot langs het vliegveld van Brasschaat het militaire vliegverkeer gade te slaan. Er werd geoefend voor een air show of voor het nationaal defilé, dat kan ik me niet meer herinneren.

Ik had een kleine scanner bij me — foei, illegaal — en kon aldus het radioverkeer op de voet volgen. Op zeker ogenblik vliegen twee Britten Normans over het veld, op zowat duizend voet in noordelijke richting in left echelon formatie. De leader geeft het bevel: „Right turn out, now.” Maar wat gebeurt er? De nummer twee zet doodleuk een linkerbocht in... Gelukkig vloog die uiteraard schuin links achter zijn leader, want andersom had het er niet zo leuk uitgezien, vermoed ik. Ik herinner me niet het commentaar van de leader, maar het was in het plat Aantwaarps en niet bepaald een complimentje voor zijn nummer twee.

Het scheelde dus geen haar of het Lichte Vliegwezen had twee Islanders minder in het inventaris.

12 toestellen in dienst van mei 1976 tot december 2004

B01

B02

B03

B04

B05

B06

B07

B08

B09

B010

B011

B12

 

In het Belgisch civiel luchtvaartregister ingeschreven:

OO-ARI

OO-AST

OO-GVS

OO-MPC

OO-TOP

OO-MMM

 

Britten Norman (Pilatus) BN2T

1 toestel in dienst van de Rijkswacht van oktober 1993 tot oktober 1900

G05

Datum: 
10/03/2013
Locatie