B-17 te Bassenge

Andere vliegeniers van de 381 BG zagen omstreeks 16.30 (GMT) uur dat de "Chug-a-Lug Lulu" tussen Bonn en Aken moeite had de formatie bij te houden, omgeven als hij was door Duitse jagers. De piloot trachtte terug te keren maar het Fort werd even verder afgemaakt, want ook de Flak haalde die dag zijn slag thuis. Ten oosten van Luik, bij Grivegnée, wachtten de kanonniers van de 1./157 op de terugkerende formatie. Om 17.27uur openden ze het vuur op een toestel, dat vanuit oostelijke richting aankwam. Na het kruisen van de Maas begonnen de eerste bemanningsleden de bommenwerper te verlaten. Drie motoren werden stukgeschoten.

Vanop de observatietoren van het Luftwaffe-radarstation "Lurch", gelegen bij het dorpje Xendremael, zag ene Leutnant Wulff, de Flakverbindingsofficier, het allemaal gebeuren. Hij schreef er twee dagen later een rapport over :

"Ik stond op 17.8.43 om 17.30 uur in het kamp Lurch bij het dorp Xendremael, en ik was getuige van de beschieting van een Fortress-formatie door zware Flak. Een machine verliet de formatie en stortte 500m links van de straat Vreren-Tongeren brandend neer. Ik begaf me meteen naar de crashplaats om de bewaking van de machine te verzekeren. Soldaten van de Flugwache Keulen deelden me mee dat in er zich in hun onderkomen een gewonde Amerikaanse piloot bevond. Ik begaf me meteen naar die plaats en vond de Amerikaan met een 12 cm lange vleeswonde in de rechter bovenarm en meerdere splinters in de rechter bovenschouder. Op mijn vraag, of deze verwondingen door boordwapens, dan wel door Flak veroorzaakt waren, antwoordde hij mij : "By anti aircraft shells !" (Door Flakgranaten). Ik reed daarna omstreeks 19 uur nog eens met een Major van de Feldgendarmerie naar de crashplaats en ontdekte dat de benzinetank en andere beschadigingen inderdaad aan de Flak te wijten waren."

Aan de hand van de beschrijvingen kan het enkel om de "Chug-a-Lug Lulu" van Lt Lorin Disbrow gaan. De hele bemanning overleefde het gebeuren, maar liefst zeven bemanningsleden konden ontsnappen. De bemanning sprong reeds in de buurt van Fexhe-Slins. Er was volgens Amerikaanse opgave één gewonde : het moet de navigator, 2nd Lt David R. Jones, geweest zijn die Leutnant Wulff in de barak ondervroeg.

Piloot                          1/Lt Lorin Disbrow                Krijgsgevangen.

Copiloot                      2/Lt Allen Chapin                  Ontsnapt.

Navigator                    2/Lt David Jones                   Krijgsgevangen en gewond.

Bommenrichter           2/Lt George Gaydos              Krijgsgevangen.

Boordmeccano            T/Sgt Otto Bruzewski                       Ontsnapt.

Radiotelegrafist           T/Sgt Thomas Moore             Ontsnapt.

Boordschutter             S/Sgt Joseph Walters              Ontsnapt.

Boordschutter             S/Sgt William Kiniklis                       Ontsnapt.

Boordschutter             S/Sgt John Moulton               Ontsnapt.

Boordschutter             S/Sgt Ernest King                  Ontsnapt.

Datum: 
17/08/1943
Serienr. / Rompcode: 
Locatie

Bassenge
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis; De Val van de Vliegende Forten, De Krijger, Erpe, 2004