B-17 bij Kelmis

Uffz Günther Steinberg, die met de 9.Staffel JG 26 rond de formatie van de 100 Bomb Group blijven hangen was, slaagde erin de “Picklepuss” uit de formatie te schieten - maar voorlopig hield de bommenwerper stand. De 100 Bomb Group werd achtervolgd tot een heel eind boven Duitsland. Maar de klus werd afgewerkt door donker geschilderde tweemotorige toestellen : de nachtjagers van Sint-Truiden.

Vanop deze Limburgse basis waren die voormiddag drie nachtjagers van de II.Gruppe Nachtjagdgeschwader 1 opgestegen om hun collega’s van de dagjacht te ondersteunen. Oberleutnant Barte viel langs voor aan, en probeerde hiermee de taktiek van de dagjacht. Hauptmann von Bonin en Leutnant Witzke bestookten op hun beurt de getroffen B-17. De Duitse piloten doken achter de "Picklepuss", een toestel bestuurd door Captain Robert Knox. De boordschutters weerden zich hevig. De Duitse salvo's  waren echter zo precies gericht dat het Fort welhaast meteen uitgeschakeld was. Wat daarna gebeurde werd het onderwerp van menige alinea in boeken over de raids van 17 augustus 1943. Captain Knox zag in dat de missie niet kon afgewerkt worden en maakte rechtomkeer in de hoop Engeland te bereiken.

Volgens die Amerikaanse bronnen kwamen de Duitse nachtjagers enkele minuten later heel dichtbij, zonder evenwel het vuur te openen. De navigator, Lt Ernest Warsaw, instrueerde via de intercom de boordschutters waarheen ze moesten schieten; een boek stelt dat ze er maar liefst negen neerhaalden !

Dit cijfer is natuurlijk schromelijk overdreven, maar het lijkt wel alsof de Luftwaffejagers zich lieten verschalken. Toen pas zou blijken waarom : de wielen van de "Picklepuss" waren naar omlaag, het internationele teken in het luchtoorloggebeuren dat de gezagvoerder zich gewonnen geeft. De boordschutters dienden evenwel meteen van repliek; de drie tweemotorige Messerschmitts moesten diverse treffers verwerken en twee van hen zouden op één motor landen. Was het inderdaad een misverstand ? Hoogstwaarschijnlijk een misverstand geschapen door Amerikaanse naoorlogse geschiedschrijvers, want noch von Bonin noch Barte zouden zich later herinneren dat de B-17 met neergelaten landingsgestel verder vloog.   Bovendien moet men zich afvragen of een ervaren piloot als Knox het in zijn hoofd zou halen om de snelheid van  een zwaar getroffen toestel op deze manier te vertragen. “Picklepuss” ontplofte op het gehucht Schmalgraf bij Kelmis, op wandelafstand van de grens met Duitsland. Zes slachtoffers werden op het Ehrenfriedhof Eupen begraven.

Piloot:                          Cpt Robert Knox                   Gesneuveld en op Ehrenfriedhof Eupen begraven.

Copiloot                      2/Lt John Whitaker               Gesneuveld en op Ehrenfriedof Eupen begraven.

Navigator:                   2/Lt Ernest Warsaw

Bommenrichter:          2/Lt Edwin Tobin

Boordmeccano:           T/Sgt Glover Barney

Zijluikschutter :           S/Sgt Henry Norton                          Gesneuveld en op Ehrenfriedhof Eupen begraven.

Radiotelegrafist           T/Sgt Walter Paulsen

zijluikschutter:                        Sgt Alexander Markowski       Gesneuveld en in Eupen begraven

Buikkoepelschutter:    S/Sgt Frank Tychewicz          Gesneuveld en in Eupen begraven.

Staartschutter:                        S/Sgt Joseph Lespada.                       Gesneuveld en in Eupen begraven.

 

 

Datum: 
17/08/1943
Serienr. / Rompcode: 
Locatie
Schmalgraf
Kelmis
be
Type Locatie: 
Incident
Patrimonium
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis; De Val van de Vliegende Forten, De Krijger, Erpe, 2004
Jablonski Edward; Double Strike, blz. 83
Pütz Ron; Duel boven de wolken