Moorsele - vliegveld

Op dinsdag 9 maart 1915 vaardigde het hoofdkwartier van de Kaiserliche Marine in Brugge de order uit waarbij de helft van de I. Marine Land Flieger Abteilung (MLFA) voor een beperkte tijd naar Moorsele werd gedetacheerd. Daar zouden ze onder de naam II. MLFA in opdracht van de 27 Res. K. de vijandelijke activiteiten is de frontsectie rondom Ieper moeten observeren.

Op 11 maart 1915 lokaliseerde een DDK Albatros B I boven Moorsele, tussen de Ieperstraat en de Meensesteenweg, een geschikt terrein waar men snel een vliegveld zou kunnen aanleggen.

Amper twee dagen later arriveerden al de eerste Duitse pioniers om die klus te klaren.

Op 26 maart 1915 begonnen de waarnemers van de II. MLFA in Moorsele aan de officiële opdrachten. Telkens het weer dit toeliet werden zij naar het front gestuurd om de artillerie te helpen bij het inschieten op hun doelen., het proberen te lokaliseren van vijandelijke geschutsstellingen en munitieopslagplaatsen en het fotograferen van het frontgebied achter de linies. Vooral dat laatste was een zeer gevaarlijke opdracht. Alle toestellen van de II. MLFA waren toen nog ongewapend en bij een aanval moesten de bemanningsleden zich verdedigen met hun Mauser ‘Selbsladegewehr’ met kortere loop of met een pistool.

Omdat men tijdens het fotograferen verplicht was om gedurende een bepaalde tijd in een rechte lijn te vliegen, zodat opeenvolgende foto's van het gebied konden worden genomen, waren ze echte 'sitting ducks', vliegende schietschijven.

Het duurde dan ook niet lang voor de eerste slachtoffers vielen. De piloten schreeuwden moord en brand om tijdens hun fotosessies beschermd te worden door meevliegende Albatros C I. Na heel wat geklaag en vele protestnota's stuurde men uiteindelijk dan toch de Fokker Eindecker E 27/15 en twee AGO C I , de S 158 en de C 160, een toestel met dubbele romp en vooraan een schuitje waarin de waarnemer met zijn machinegeweer eventuele vijandelijk vliegtuigen frontaal kon aanvallen.

Eind augustus 1915 was de II. MLFA uitgegroeid tot een eenheid bestaande uit 94 man.

Op 20 september 1915 keerde de II.MLFA  terug naar Mariakerke. Na 1918 werd de piste opgeheven.

Tijdens het Interbellum werd een nieuwe piste, zo'n anderhalve kilometer verderop, aangewend door de Belgische Militaire Luchtvaart.

De Royal Air Force was er even gestationeerd tijdens de meidagen van 1940:

  • 615 Squadron met Hurricane  I, kwam van Abbeville, 16-5-1940 - vertrok naar Kenley, 20-5-1940

De Luftwaffe bouwde het vliegveld uit tot een jachtvliegbasis

  • II. + Stab II./JG 26 met Bf 109 (1 juli – 11 of 15 oktober 1941). Kwam van Maldegem, omschakeling op Focke-Wulf FW 190-A, ging naar Wevelgem.

Na de Bevrijding kreeg het vliegveld de codenaam B-73, maar er werden geen eenheden gestationeerd.

Vandaag is Moorsele een recreatief vliegveld.

Locatie
Ledegemstraat 140
Moorsele
be
Type Locatie: 
Vliegveld
Bronnen: 
Major Walter, Vleugels boven Oostende, Flying Pencil, Erembodegem, 2010
Vanoverbeke Lothair: Moorsele, een dorp, twee vliegvelden
Celis Peter; Runways to Victory, Marhav 2003