Le Culot/Beauvechain - vliegveld

De Belgische Militaire Luchtvaart begon in 1935 met de aanleg van twee hulpvliegveldjes. Dat bij het dorpje La Bruyère zou men Hamme Mille én Le Culot noemen, en het kreeg als nummer 25.

Bij Les Burettes werd een tweede piste aangelegd, die de geallieerden Le Culot East zouden noemen.

Op deze pagina hebben we het over het vliegveld waarnaar in de literatuur verwezen wordt als Hamme-Mille, Le Culot, A-89, B-68 en Beauvechain.

Tijdens de Mobilisatie bezochten de 1/I/2 (Gloster Gladiator) en 2/1/2 (Hawker Hurricane) het vliegveld.

De Luftwaffe was hier actief met de volgende eenheden:

  • II./KG 30 (15 juni 1940)
  • I./KG 3: Do 17 Z  (8 juni 1940 - 12 juni 1941) Omgeschoold op Ju 88, ging naar Polen.
  • II./KG 3:  Ju 88 (maart 1941)
  • IV./KG 3: Do 17 Z  (1941) Ging naar Chièvres.
  • II./KG 6:  ( november 1943 tot 4 juni 1944)
  • I./KG 30: (10 tot 29 juli 1944)
  • I./LG 1: (14 juni 1944 - 12 juli 1944)
  • I./NJG 3: (28 juni 1944 - 24 juli 1944)
  • I./SKG 10: (augustus 1944 - 3 september 1944)

Tijdens het jarenlange verblijf bouwde de bezetter het vliegtuig uit tot een grote basis, geschikt om er meerdere bombardementseenheden te huisvesten. De twee betonnen pistes en hangars waren meermaals het doelwit van geallieerde bombardementen.

Zowel de Royal Air Force (codenaam vliegveld B-68) als de USAAF (codenaam vliegveld A-89) namen er hun intrek.

De RAF bezette aanvankelijk het vliegveld:

  • 409 Squadron:  Mosquito XIII (4 tot 12 oktober 1944) Kwam van Saint André, ging naar Lille-Vendeville
  • 401 Squadron:  Spitfire IXb (21 september- 3 oktober 1944) Kwam van Melsbroek, ging naar Rips.
  • 411 Squadron:  Spitfire IXe  (21 september- 4 oktober 1944) Kwam van Evere, ging naar Rips.
  • 412 Squadron:  Spitfire IXe  (21 september-4 oktober 1944) Kwam van Evere, ging naar Rips.
  • 442 Squadron:  Spitfire IXe  (21 september-4 oktober 1944) Kwam van Evere, ging naar Rips.
  • 403 Squadron:  Spitfire IX  (21 september- 30 september 1944)
  • 416 Squadron:  Spitfire IX  (21 september- 30 september 1944)
  • 421 Squadron:  Spitfire IX  (21 september- 30 september 1944)
  • 443 Squadron:  Spitfire IX  (21 september- 30 september 1944)

Na het vertrek van de RAF, nam de USAAF het over:

  • 36 FG: P-47  (27 oktober 1944 - 28 maart 1945) Kwam van Juvincourt, ging naar Aken.
  • 373 FG: P-47 (24 oktober 1944 - 12 maart 1945) Kwam van Reims, ging naar Venlo.
  • 155 (N) PRS (detachement): A-20/F-3 (22 tot 29 december 1944)
  • 155 (N) PRS : A-20/F-3 (13 februari 1945 - 4 april 1945)
  • 322 BG:  B-26 (30 maart 1945 - 30 juni 1945) Kwam van Beauvais-Tille

In de zomer van 1945 werd Le Culot een verzamelplaats voor buitgemaakte Luftwaffe-toestellen, die van hieruit richting VS vertrokken om verder getest te worden.

In oktober 1946 arriveerde hier de Belgische Luchtmacht met de Spitfires van 349 en 350 Squadron, en ze bleven hier met hun F-16's tot in 1996. Vandaag is Beauvechain de 1st Training Wing.

Locatie
Chemin du Grand Champ
Beauvechain
be
Type Locatie: 
Vliegveld
Bronnen: 
Halley, James J. The Squadrons of the Royal Air Force & Commonwealth 1918-1988. Tonbridge, Kent, UK: Air Britain (Historians) Ltd., 1988.
The National Archives - AIR40/1231
Celis Peter; Runways to Victory, Marhav 2003