De Internationale Vliegweek van Kiewit (8-16 oktober 1910)

Het hoogtepunt voor de Aero Club te Kiewit was zonder twijfel de organisatie van een Internationale vliegweek, gepland van 9 tot 16 oktober 1910. Internationaal …. Want er werd naar Maastricht in Nederland gevlogen!

Op het programma van de Internationale Vliegweek stond de Ronde van de Kempen. Gespreid over twee dagen moesten de deelnemers vierhonderd kilometer binnen een vaste omloop afleggen. Die had de vorm van een driehoek aangeduid met drie pylonen.

Op verschillende dagen waren er ook snelheidswedstrijden. De deelnemers moesten een afstand van zeven kilometer in rechte lijn afleggen, landen en terugkeren.

Een grote promotie voor de vliegerij waren zeker ook de langere vluchten naar Maastricht, Leuven en Luik.

Op dinsdag 11 oktober stond de raid Kiewit-Maaseik-Maastricht-Kiewit op het programma, goed voor een vlucht van ruim 87 kilometer met tussenlanding in Maastricht in een weide bovenop de Sint-Pietersberg, op de scheiding van de vallei van de Jeker en de vallei van de Maas. Hoewel de route gemakkelijk te volgen was, werden toch om de twee kilometer strovuren ontstoken. Op de kerktorens wapperden gekleurde vlaggen: witte vlaggen links passeren, rode vlaggen rechts.

Op zondag 16 oktober 1910 vlogen de deelnemers de raid Kiewit-Sint-Truiden-Luik (Ans Aviation), een vlucht van zo’n 42 kilometer. Die dag was het gelukkig prachtig weer. Jules de Laminne klaarde de klus in iets minder dan 43 minuten. Hij oriënteerde zich op de klokkentoren van Hasselt, de toren van de Basiliek van Tongeren en de strovuren langs de omloop. In Ans hing een grote witte vlag aan de schachttorens vlakbij het vliegveld. Aan de voet van die torens lag het vliegveld. Zowel in Ans als onderweg langs Tongeren en Rocourt werd hij luid aangemoedigd door de vele toeschouwers.

Op het ogenblik dat de Laminne in Ans landde, vertrok Florencie in Kiewit. Hij had een wegenkaart op zijn broek vastgemaakt zodat hij de weg naar Ans vrij makkelijk vond. Ook de toren van de Basiliek in Tongeren en de vuren die her en der werden ontstoken waren een goed hulpmiddel. Na iets minder dan 38 minuten zette hij zijn Farman al op het gras van Ans.

Florencie en de Laminne maakten ook nog  enkele vluchten boven het vliegveld van Ans tot vermaak van het publiek. Hun toestellen werden ‘s nachts in een loods ondergebracht. Beide piloten vlogen de volgende dag terug naar Kiewit.

Depireux had tijdens een testvlucht de schroef van zijn toestel beschadigd en moest zijn poging om naar Luik te vliegen naar een andere dag verschuiven.

Maurice Benselin, de piloot uit Verviers, kreeg zijn Blériot met Anzani-motor pas tegen zaterdag 15 oktober 1910 vliegklaar. Maar de testvlucht liep al meteen slecht af. Na ongeveer twee kilometer maakte hij een indrukwekkende bocht, trok zijn toestel recht, zwenkte nog eens naar rechts en viel dan neer, zijn toestel zwaar beschadigd, maar hijzelf gelukkig ongedeerd.

Ook Kuhling maakte een slechte landing, botste een paar keer hard tegen de grond en beschadigde de schaatsen van het landingsgestel.

De balans van de Vliegweek van Kiewit was in elk geval positief. Voor het eerst werd een wedstrijd georganiseerd op een vliegveld, voor het eerst werd een internationale raid gevlogen, voor het eerst werd een raid van stad naar stad gevlogen. Er werden wel wat brokken gemaakt, maar er vielen geen ongevallen te noteren en niemand raakte gewond. Ook de publieke belangstelling was groot. Op sommige dagen kwamen er tot vijftienduizend bezoekers opdagen !

Programma Internationale Vliegweek van Kiewit (8 – 16 oktober 1910)

Zaterdag 8/10

vanaf 2 uur: weging, meten en controle van de toestellen

Zondag 9/10

van 9 tot 2 uur: Ronde van de Kempen, 200 km, eerste dag

om 4 uur, wedstrijd over 7 km in rechte lijn, heen en terug, eerste dag

Wedstrijd snel opstijgen , hoogte en zweefvlucht, eerste dag

Maandag 10/10

Van 9 tot 2 uur: Ronde van de Kempen, 200 km, tweede dag

Om 2 uur, wedstrijd 7 km in rechte lijn, heen en terug, tweede dag

Wedstrijd snel opstijgen, hoogte en zweefvlucht, tweede dag

Dinsdag 11/10

Om 10 uur, raid Kiewit-Maaseik-Maastricht met landing in Maastricht. Terug om 18 uur Maastricht-Bilzen-Kiewit. Totale afstand: 86 km 680 m

Wedstrijd van de Aéro Club van België.

Woensdag 12/10

Om 10 uur proef zwaar gewicht over lange afstand transporteren

Wedstrijd 7 km in rechte lijn, heen en terug, derde dag

Wedstrijd snel opstijgen, hoogten en zweefvlucht, derde dag

Wedstrijd van de Aéro Club van België.

Donderdag 13/10

Om 10 uur raid Kiewit-Leopoldsburg–Diest-Leuven met landing in Leuven. Terug om 18 uur Leuven-Tienen-Budingen-Kiewit. Totale afstand: 117 km 920 m

Wedstrijd van de Aéro Club van België.

Vrijdag 14/10

Om 10 uur wedstrijd 7 km in rechte lijn, heen en terug, vierde dag

Wedstrijd snel opstijgen, hoogte en zweefvlucht, vierde dag

Wedstrijd van de Aéro Club van België.

Zaterdag 15/10

Om 10 uur wedstrijd 7 km in rechte lijn, heen en terug, vijfde dag

Wedstrijd snel opstijgen, hoogte en zweefvlucht, vijfde dag

Wedstrijd van de Aéro Club van België.

Zondag 16/10

Om 10 uur raid Kiewit-Sint-Truiden-Luik(Ans) met landing op Liège-Aviaton. Terug om 18 uur Luik(Ans)-Tongeren-Kiewit. Totale afstand 89 km 680 m

Wedstrijd van de Aéro Club van België.

 

Datum: 
08/10/1910
Locatie


Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Greeve Karin: Een eeuw luchtvaart boven Kiewit, Flying Pencil, Erembodegem, 2009