B-17 bij Genk

Feldwebel Edgar Dörre kreeg een halve overwinning toegewezen.

“Alice from Dallas” vloog vooraan-onder en leidde een deel van het 350 Squadron van de 100 Bomb Group, de eenheid die de weinig benijdenswaardige positie in de staart van de hele Regensburg-formatie had.

Deze B-17 werd bemand door een vrij ervaren bemanning, die reeds negen missies achter de rug had. Een aantal bemanningsleden waren evenwel “replacements”, mannen die op het laatste moment ingesprongen waren om een ander lid te vervangen.

Omstreeks 10.20 uur kwam "Alice from Dallas" onder vuur te liggen. Copiloot Raymond “Jim” Nutting herinnerde zich later :

“Onze bemanning keek almaar naar die inkomende jagers en we letten nauwelijks op de flak toen opeens een explosie de linker aileron wegsloeg en grote gaten maakte in de vleugel. Maar de motoren bleven verder draaien. We zakten naar rechts weg, en de piloot gaf het belsignaal.”

De piloot,1st Lt Roy "Chick" Claytor, poogde ondertussen "Alice from Dallas" in formatie te houden, maar intussen brandde ze reeds van voor tot achter.

Acht bemanningsleden slaagden erin te ontsnappen en kwamen levend op de begane grond.

"De staartschutter sprong uit zijn eigen luik. De zijluikschutter en de radiotelegrafist door de deur vooraan, de boordmeccano, de bommenrichter, de navigator,  en ikzelf door het luik van de navigator, de copiloot ging door het openstaande bommenluik. Alles gebeurde in één minuut tijd. De andere zijluikschutter en de buikkoepelschutter zaten op dat moment nog in hun positie" aldus gezagvoerder Claytor in 1944.

Sergeant Bailey herinnerde zich later :

“Musante was de rechter zijluikschutter en ik bemande de linkerpositie. Ik hield hem steeds nauwgezet in het oog want ik was ouder dan hij, en het leek wel alsof hij erg van mij afhankelijk was. Hij had altijd problemen om te begrijpen wat er op de intercom gezegd werd en ik zorgde er steeds voor dat hij wist wat er meegedeeld was. Ook toen de piloot het signaal gaf om te springen controleerde ik Musante en hij maakte zich klaar. We gingen beiden naar het ontsnappingsluik en ik trok aan de hendel, en Musante ging naar voor om te springen.Maar plots bedacht hij zich, en deed me teken dat ik voor zou gaan. Twee motoren stonden in brand en het vliegtuig daalde erg snel, dus ik zag geen reden om nog tijd te verliezen, en sprong. Nadat mijn valscherm geopend was, trachtte ik mijn blik op het vliegtuig te houden en de parachutes te tellen, maar ik zag er slechts acht.”

Maar staartschutter Musantes parachute raakte  verstrikt in de stabilo. Even later explodeerde de B-17, en bezegelde zo het lot van de vliegenier.

Ook een tweede man raakte niet op tijd weg; buikkoepelschutter William Hinton vond de dood in het wrak bij Genk-Langerlo. Beide Amerikanen werden op 20 augustus in Genk begraven.

Bommenrichter Kenneth Lorch wist maandenlang uit de handen van de bezetter te blijven, doch in april 1944 werd ook hij bij Bordeaux gevangen genomen.

Vier bemanningleden slaagden er evenwel in te ontsnappen. In januari 1944 stonden ze weer op hun basis Thorpe Abbots.

 

Piloot:                                     1/Lt Roy F. Claytor                Ontsnapt.

CoPiloot                     2/Lt Raymond Nutting  Jr.     Ontsnapt

Navigator:                   2/Lt Oscar C. Amison  Jr.      Ontsnapt, krijgsgevangen.

Bommenrichter:          2/Lt Kenneth R. Lorch          Krijgsgevangen in april 44.

Boordmeccano:           T/Sgt John W. Burgin            Ontsnapt.

Linker Waist Gunner:             S/Sgt Charles E. Bailey          Ontsnapt.

Radiotelegrafist:          S/Sgt William M. Quinn         Ontsnapt.

Buikkoepelschutter:    Sgt William M. Hinton                       Gesneuveld en in Genk begraven.

Staart Gunner:            S/Sgt Clifford R. Starkey        Krijgsgevangen.

Rechter Gunner:         S/Sgt Edmund A. Musante    Gesneuveld en in Genk begraven.

Datum: 
17/08/1943
Locatie
Slaghoutstraat
Genk
be
Type Locatie: 
Incident
Bronnen: 
De Decker Cynrik & Roba Jean-Louis; De Val van de Vliegende Forten, De Krijger, Erpe, 2004